31. marts 2005

Arbejde vs. privatliv

2 ting der gør det virkeligt svært for mig at passe mit job, være professionel og ikke blande mine private følelser ind i arbejdet:

1. Dumme forældre. Især et par har jeg i tankerne. De har været igennem en skilsmisse af de virkeligt forfærdelige - og de er bitre, meget bitre. De har igen tillid til hinanden og de mener begge at de er engle og at alting kun er den andens skyld. Det er så hvad det er - men de har jo et barn. Et barn som jeg dagligt forholder mig til, et barn som har det AD HELVEDE TIL. Virkeligt dårligt. Et fantastisk barn, med et helt utroligt potetiale, men som bliver ædt op indefra af bekymring og indestængt vrede. Jeg kæmper for det barn, fordi ethvert barn fortjener at jeg gør mit bedste. Men det er FANDME svært at acceptere forældre der sætter deres egen bitterhed og smerte over deres barn. Forældre der ikke blinker når de får DIREKTE besked om at det er dem der er skyld i deres barns mistrivsel. Jeg prøver at acceptere men har forlængst opgivet at respektere.
Og i mit baghovedet sidder en lille stemme; Lad mig tage jeres barn. Jeg kan tilsyneladende ikke selv få noget, jeg skal nok passe på det. Og en anden lille stemme; Kære Gud, hvorfor? Hvorfor fik de lov at blive forældre og hvorfor må jeg ikke?

2. Et sygt barn. Et barn der muligvis har leukemi. Et barn der indtil for nyligt var glad, ubekymret og fuld af livsglæde. Et barn der nu gennemgår præcis den samme dødsangst som jeg selv gjorde da jeg gik i 9. klasse. Jeg ved hvor ondt det gør. Jeg føler det barns smerte så tydeligt. Men også dette barn kan forvente at jeg vil gøre mit bedste. At jeg vil græde mine modige tårer herhjemme, mindes min egen situation. Men at jeg for barnet vil være stærk. Og at jeg vil gøre alt for at dette barn kommer igennem med færre sår på sjælen end mig selv, eller bare lidt mindre sår som hurtigere kan hele. Igen spørger den lille stemme; Gud hvorfor?

Filosofisk morgen, travl arbejdsdag, og i aften tidlig weekend med mulighed for masser af blogskriverier.

4 Comments:

soesterlystig said...

Som jeg tidligere har skrevet på min blog; retfærdighed eksisterer ikke... desværre!
Dejligt at du skriver.
Søs

Anonym said...

som Søs også skriver og jeg kan kun give hende ret, der er ingen retfærdighed til!

Knus Heidi-v

GitteK said...

Som Søs og Heidi siger... retfærdighed eksisterer ikke.
Tænk om man med ønsket om et barn gik til en optagelsesprøve. Fik testet om hjertet sad på rette sted, om forstanden og evnen til empati var dertil...
Godkendt!, og vups værsgo´ om 9 måneder har du dig et barn.

Nå det var vidst sat lidt på spidsen...
Kan godt forstå du synes det er hårdt. Hårdt at være så involveret, og så alligevel tvunget til at "blot" være med på sidelinien. -Men kan kun sige, godt de har DIG.
Er sikker på at du med din (desværre) erfaring kan støtte det syge barn, -er sikker på at du, i og med at du har set problemet (det som forældrene ikke "kan" se)kan hjælpe barnet som pga. forældrene er i krise.

De varmeste tanker
Gitte

Anonym said...

Hvor er det dejligt de børn har dig PUK og jeg er sikker på at du bliver den bedste moar i verden - for mor bliver du altså en dag - helst snart:o)

Knus Jasmin og Lillen