26. august 2005

Hvad er det modsatte af EGOIST?

Jeg har i den sidste uges tid tænkt en del over begrebet egoisme. Og har oplevet hvordan jeg pludselig ser endnu flere eksempler på egoisme i min hverdag. Masser af folk der af mere eller mindre indlysende grunde mener de har mere ret til noget end andre.
Ex1: Ved vandposten i skolen er der konstant større elever der vil forrest i køen, man hører argumenter som "jeg er større end dig", "jeg får dårligere karakter hvis jeg kommer for sent", "jeg er så tørstig".
Ex2: På en færge hvor gående passagerer af sikkerhedmæssige årsager skal vente med at gå til bilerne er kørt af, der gik pludseligt en familiefar midt på færgedækket. "Jamen jeg skal nå et tog!"
Ex3: En brandbil med udrykning suser ned af en stor vej i det indre København. Pludseligt løber to mennesker over en fodgængerovergang lige før brandbilen suser forbi. Og så kiggede de grinende på hinanden!

Det er muligt at jeg er alt for regelret. At jeg er helt gal på den når jeg sætter en ære i at følge de regler der er sat for vores allesammens samfund. Måske er jeg miljøskadet ford jeg jævnligt prædiker hensyntagen for alle de børn jeg ser hver dag.
Men jeg forstår simpelthen ikke de folk der i den grad kan sætte sig selv over alle andre. De værste var selvfølgelig dem i ex3. Men hvem siger at de store elever i ex1 ikke vil vokse op til at blive som de voksne i de to andre eksempler.
Jeg vil i hverttilfælde kigge en ekstra gang på mulighederne for pensionsopsparing - for jeg synes den dersens egoisme vinder lidt for voldsomt frem. Og jeg er bange for den kunne gå hen og vinde før jeg bliver gammel.

Og det er jo også derfor jeg gerne vil kende det modsatte ord af egoist. Ikke "en der er uselvisk" eller "hensynsfuld person". Men det navneord der betyder lige nøjagtigt det modsatte af egoist. Jeg skal bruge det ord i navnet af min nye folkebevægelse. Og der er masser af arbejde at tage fat på for den bevægelse. Så jeg smøger ærmerne op.

4 Comments:

Amocca said...

Tjaaa... hvad er det? findes det som et enkelt ord?

en filantrop er en der giver uselvisk til andre. Men, det behøver vel ikke nødvendigvis betyde at personen ikke i sidste ende gør det for egen vindings skyld... fx. skattefradrag, god PR eller goodwill...
Og så er det vel ikke det modsatte af en egoist?

Jeg ved ikke om der findes et ord, hvad med jer andre kloge damer?

Amocca

GitteK said...

hensynsbetændt tror jeg!

-mellemtingen er klart det sundeste!
Altså hensynsfuld og retfærdig, og så alligevel med øre på egne behov!

Jeg er vidst generelt mest hensynsbetændt...

Freudika said...

Jeg vil gerne være med!!!

I dag oppe i bilka, havde nogen taget mine varer op af min indkøbsvogn og lagt dem et tilfældigt sted ... de stod vel og manglede en indkøbsvogn - og så var det jo lettere at jeg (læs min mand) gik ud til parkeringspladsen og hentede en ny, end at de selv skulle fistre der ud ... DESVÆRRE så jeg det ikke ... se det kunne ellers ha' været sjovt ... jeg mener - tænk om de stakkels egoister var kommet på tværs af en kvinde midt i nedreguleringen ... uha det ku ha været højrystet og pinligt ...

Men ja ... det der egoisme er skræmmende udbredt!

soesterlystig said...

Empatisk tror jeg....