20. august 2006

Taxi

Havde faktisk glemt det.
Men et i øvrigt glimrende indlæg på pegefingeren fik mig til at huske.

Sidst jeg kørte i taxi. Puhh, jeg får gåsehud bare ved tanken. Kender i det når ens instinkter pludselig kommer helt frem fra hjernens dyb. Når alt i ens krop siger: Flygt, flygt, flygt. Sådan fik jeg det i den taxi. Jeg kan ikke definere hvad det var: At dømme en mand på udseendet er ikke rimeligt - men eftersom jeg følte det helt fra start så må det jo være det. Der var noget med blikket. Og da han så sagde: "Nåh, bor du da der" Da jeg havde givet adressen på destinationen. Der begyndte angsten for alvor at trykke for brystet. Det ragede jo ikke ham at jeg boede der, på den anden side er det jo også et ret legalt spørgsmål. Og da jeg så ville kigge efter hans licens, altså for at være sikker på at jeg kunne huske hans navn hvis jeg overlevede turen og skulle melde ham til politiet... Hans licens var dækket til!!! Der var sat papir hen over. Så skal jeg lige mene at PUK var på grænsen til hysteri. Når jeg ikke kastede mig ud af døren i et imponerende rullefald så var dels fordi jeg kun har set den slags på film og faktisk ikke ved om man kan det, sådan in real life. Og så dels fordi jeg var overbevist om at al snak om at stoppe turen her bare ville tænde psykopaten i chafføren og føre til min egen pinefulde død.
Jeg betalte kontant for at sikre mig mod at manden kendte mit navn, og gik så i øvrigt ind af en bagindgang i min bygning. Og alligevel tog det mig timer at falde til ro. Og få mig selv overbevidst om at jeg var i sikkerhed.

Jeg skylder vel manden at sige at han reelt ikke gjorde noget som helst. Intet. Altså bortset fra at køre mig hjem.

Panikangst kaldes det vidst. Jeg som ellers er så glad og naiv og altid tror på det bedste i folk. Så meget desto mere skræmmende når så min krop siger fra og sætter gang i adrenalinen.

4 Comments:

Snowie said...

Jeg kan sagtens genkende mig selv i dit indlæg - jeg har også i perioder enormt paranoia over at køre taxa. Det er noget underligt noget... og hverken rationelt eller særlig praktisk... hmmm...

Anonym said...

Kære Puk

Det klarede du da rigtig flot! Jeg mener du gjorde jo alle de rigtige ting, bevarede roen, udleverede ikke noget, der viste hvem du var og gik en omvej. Jeg kender også godt den der pludselige angst for et andet menneske, som regel en helt fremmed, som får en helt op at køre, og sætter alle alarmberedskaber i gang. Det er ret skræmmende. Nu kører jeg sjældent i taxi, er faktisk heller ikke altid helt tryg ved det. Jeg var som ganske ung en gang på vej hjem fra en fest sammen med et par piger. De blev sat af og jeg fortsatte de sidste kilometer. Chaufføren begyndte at fortælle intime detaljer om sig selv, og kom med forslag. Uhh jeg havde det ikke godt, og var også nervøs for, at han nu vidste hvor jeg boede. Jeg burde have meldt ham, men havde slet ikke overskud nok til at huske nummer eller noget. Heldigvis så jeg ham aldrig igen, men jeg har aldrig glemt det. Jeg synes stadig han var meget grænseoverskridende, selvom han ikke fysisk gjorde mig noget, men han gjorde mig nervøs for at køre taxi. En anden gang mange år senere, da jeg kørte i taxi, stoppede chaufføren pludselig op på en ret mørk og temmelig øde vej ved en skov. Jeg husker ikke længere hvad jeg tænkte, men senere har jeg haft mange forestillinger om, hvad der kunne være sket. Han var heldigvis ganske harmløs, og syntes bare, at jeg skulle have lov til at høre nattergalens sang!

Jeg håber at du, som jeg, fortsat vil tro på det bedste i folk.

Kærlig hilsen Evi

Anonym said...

Puk, jeg er altid dødensangst for at køre i taxi. Ikke for hvad chaufføren kan gøre ved mig men pga af den sindssyge kørestil de flest af dem lægger sig for dagen. Jeg har flere gange bedt dem om at overholde fartgrænserne og lade være med at køre så rådent - og så bliver de skide sure. Men det er osse mit liv der er med på bagsædet, ikke? Og mine penge der betaler for turen..

Frøkenhat said...

Gisp!

Hvad er der sket med den tid, da taxa-chauffører var sådan nogle harmløse, midaldrende mænd, som man højst blev lidt træt af at høre på, når de havde behov for at fortælle om deres verdensopfattelse? Siden er en af mine kolleger blevet befamlet i en taxa og endte med at melde chaufføren til politiet med efterfølgende retssag som konsekvens. Og nu det her. Its a jungle out there...