11. december 2005

En julehilsen der aldrig bliver sendt.

En julehilsen der aldrig bliver sendt

Kære venner og familie
Så kom den tid på året hvor jeg traditionelt gør status, ser tilbage på året der gik og deler ud af glæder og sorger.
2005 har på mange måder været et dejligt år, men har på mindst ligeså mange måder været ganske forfærdeligt.
I januar tog mor og jeg på ferie til Egypten. Det var en skøn og meget afslappet tur med masser af solbadning og snorkling. Jeg er helt vild med at snorkle – den stilhed der er under vandet passer mig perfekt, selvom jeg gerne indrømmer at jeg godt kan blive lidt bange hvis nogen af de store fisk kommer for tæt på!
Februar var det vinterferie tid – jeg og min dejlige norske veninden var på ferie i sommerhuset, igen med masser af afslapning på programmet. Jeg blev også insemineret igen, og igen igen uden at det gav det resultat jeg så brændende ønsker.
I marts fejrede jeg min 31 års fødselsdag – i sommerhuset med grillmad og i selskab af gode venner. Jeg tror aldrig før jeg har spist grillmad på min fødselsdag – men jeg tror bestemt ikke det bliver sidste gang.
I marts debuterede jeg også som blogger. En helt ny og spændende verden åbnede sig for mig, en verden med masser af inspiration til skriblerier og mange mange dejlige kvinder at dele mine tanker med.
I April sprang jeg ud som skuespilsforfatter – ganske vist i små kår på skolen, men dog alligevel… En ubetinget succes.
Maj stod i eksamens tegn. Ikke at jeg selv havde nogen, men jeg skulle jo for første gang slutte en 9. klasse af. Det var spændende men også meget stressende.
I Juni kom sommerferien. Katten og jeg flyttede i sommerhuset og startede vores ophold med den traditionelle Sankt Hans fest. Juli gik med at bygge husets ny terrasse, se mit elskede Tour de France og så tænke en masse over det med at være barnløs. På mange måder følte jeg at jeg stod ved en skillevej. Jeg kunne opgive eller jeg kunne forsøge at få adgang til hjælp i det offentlige.
August bragte skolestart og det var dejligt. 3. klasse er startet med både engelsk og historie i år, så jeg har det som en fisk i vandet sammen med dem.
I September blev jeg gift! En stille dag, bare sammen med Bedstevennen. Jeg har stadig ikke helt vænnet mig til tanken, men det var jo nødvendigt for at komme videre i systemet.
Oktober gik med ventetid. Og ventetid. Og forsøg på at regne ud om jeg ville kunne komme i gang med første forsøg inden jul – og så mere ventetid. En ferie i sommerhuset og en koncert med Robbie i London blev det også til.
I November var situationen den samme – stort set. Jeg blev ked af al ventetiden og lukkede mig godt og grundigt inde i mig selv.
Og nu i December så er der stadig ventetid men det gør ikke noget. For jeg kan fylde den ud med glade tanker om hvad der mon sker i 2006. Og lave en masse julehygge i skolen. Og så glæder jeg mig meget til at tilbringe julen med mine elskede forældre.

2006 bringer afklaring. Enten bliver jeg gravid og lykkelig. Eller også bruger jeg alle forsøg, bliver ulykkelig og bliver derefter lykkelig igen. Det føles godt lige nu.

Jeg håber at 2006 bringer lykke til os alle.
Rigtigt glædelig jul!

PS: Håber I vil tilgive mig at jeg igen i år ikke sender julekortet ud. Det er bare alt for svært at gøre status uden at snakke om infertilitet – og det ved de fleste af jer jo ikke så meget om. Jeg håber at jeg næste år kan sende jer et ærligt dejligt brev fyldt af glæde, måske endda med et foto af mit Regnbuebarn.

6 Comments:

Anonym said...

Tak fordi vi fik dit kort, og fordi du delte glæder og sorger med os i året der nu er gået på hæld.
Jeg håber at vi i mange år fremover fortsat kan dele alle tingene. Og jeg beder for at du snart må få dit regnbuebarn.

Jeg glæder mig usigeligt til at se dig og kramme dig. Sådan virkeligt rigtigt.

Kærligste julehilsner fra
din Stina

Spirren said...

Åh ja de julekort, som også her vælter ind ad døren med andres børn på!

Jeg har det ligesom dig Puk, jeg har droppet julekortne igen i år. Jeg kunne fylde dem ud med infertiliteten men igen til hvilken nytte!

Jeg håber, du får en god jul, heldigvis har du fået noget godt at se frem til.

Kærlige tanker fra M

Anonym said...

Jeg siger også tak for dit julekort søde pige....og jeg er glad for at jeg har kunne dele alle dine op og nedture med dig....

Januar kommer snart - og jeg glæder mig ufatteligt meget dertil;o)

Knus Jasmin og Magnus

Solsikke said...

Kære Puk

Ja, julekort giver ikke så meget mening, hvis infertiliteten ikke er med, for den fylder så meget. Men det er bare så svært at putte ind i en lykkelig højtid som julen.

Jeg krydser for at du kan sende smukke kort med regnbuebarnet næste år!

Kærlig hilsen
Solsikke

Anonym said...

Kære Puk
Du kender mig ikke og jeg ved egentlig ikke rigtig hvordan jeg i sin tid fandt din blog. Men jeg læser interesseret med da jeg også selv har været barnløs i mange år. Nu er jeg lykkelig mor til 2 skønne adopterede piger fra Colombia. Jeg ville bare lige sige at vi faktisk havde vores barnløshed med på julekortet i 1999. Vi fortalte hvordan tingene stod og det var faktisk en lettelse at få det ud. Så selvom det ikke virker særlig "julet" så kan det godt hjælpe både dig og din omgangskreds til bedre forståelse. Jeg krydser fingre for at 2006 er dit år!
Mange tanker og hilsner fra Pia

Anonym said...

Kære Puk
Jeg er også en af din trofaste læsere, og selvom du ikke kender mig, så føler jeg, at jeg kender dig, fordi jeg får lov at læse om dine tanker og følelser, som du beskriver på en så smuk og rørende måde, at jeg tit fælder en tåre, når jeg er her. Barnløsheden, som jeg også har haft tæt inde på livet,er forståeligt nok, det der fylder mest hos dig, og jeg håber inderligt, at du en dag bliver mor, for du er et fantastisk dejligt menneske og jeg kan kun ønske alt det bedste for dig.
Jeg vil også sige dig tak for julekortet, som er en flot opsummering af dine oplevelser i dette år. Jeg fårstår du har svært ved at skrive julekort i år, men måske har Pia ret i, at det kunne hjælpe dig, at være mere åben overfor familie og venner. Du behøver jo ikke, at give dem alle detaljerne.
Rigtig Glædelig Jul og Godt Nytår

Kærlig hilsen evi