23. marts 2006

Tagging

Hvad betyder det der tagge?
Via Mrs. Baloui rendte jeg i går ind i et parallelt Blogland, hvor det tilsynesladende var en fælles oplevelse at man ved at tagge sendte en stafet videre.
På de forskellige foto-sider som jeg jævnligt frekventerer betyder at tagge at man giver sine fotos nogle stikord med på vejen, som folk så kan søge på. F.eks. kunne et af mine billeder være tagget "winter" "outdoor" "nature" - og hvis nogle så søgte på et af disse ord ville mit billede komme frem.
Andre steder på nettet er tagging en slags elektronisk overvågning, altså noget man følger med i.

Og alle tre stemmer godt overens med min elskede engelske ordbog, hvor tag forklares på 9-10 forskellige måder.
Bl.a. er "Tag" et af ordene for den dejlige børneleg Tik! Og så giver ideen med stafetten jo fint mening.
Tag er også ordet for mærkat - og så giver foto-stikordene jo mening.
Ligesom tagging også betyder at følge efter - og så er følge med jo næsten det samme.

Hvis jeg så tyer til Wikipedia, så skriver de om tagging:

In blogging it indicates that the set of questions just answered by one blogger should be taken by those named and used as the basis for a post. From the children's game.
Og så kan jeg da vist heller ikke koge mere suppe på den... Jeg glæder mig til næste runde tik - og siger tak til både Mrs. Baloui og Søs for at de "fangede" mig ;)

2 Comments:

Anonym said...

Kære Puk

Tak for den udførlige forklaring.Du har da virkelig gjort dig umage med at finde alle variationerne af tagging.

Kærlig hilsen Evi

GitteK said...

ihvertfald har jeg fundet ud af at mange bloggere (dog du og jeg undtaget, Puk) ser MÆRKELIGE film
så som: Star wars, ringenes herre osv *tsk*

:o)

Og så at Puk er Rosborger...kunne heller ikke få det til at passe med at du skulle være Rødkilder ;o)