25. marts 2007

En plan

Det er virkeligt mærkeligt at skulle skrive om behandling igen. Det er så længe siden, og nogengange er det som om jeg glemmer hvad det er jeg har gang i. Det er som om at det med at prøve at blive gravid har fyldt så meget i mit liv så længe at det nu er en tilstand, en permanent en af slagsen. Det at jeg faktisk en dag kunne blive gravid og blive mor det tænker jeg så lidt så muligt på, det gør alt for tit alt for ondt.
Men altså, nu er jeg jo der hvor jeg håber igen at skulle i behandling. Jeg frygter for cyster der sidder i vejen. Og mest af alt frygter jeg for at blive afvist p gr a min vægt. Det er ikke fordi jeg ikke har tabt mig siden mit forsøg i oktober. Det er bare fordi jeg har taget mindst det samme på også. Rent vægtmæssigt har det været en virkelig frygtelig vinter... Og i oktober løj jeg mig lettere for at sikre mig et forsøg, og det må jeg jo gøre igen. Og så håbe på at ingen husker at jeg sidst fik at vide at jeg skulle tabe mig før de ville gøre mere... Og jeg ved jo godt at det ville forøge mine chancer, og gøre graviditeten nemmere osv osv hvis jeg tabte mig først. Men jeg er så pisse dårlig til at tabe mig, og jeg synes jeg har ventet længe nok... Så jeg beder for mirakler på onsdag når jeg skal scannes.
Hvis jeg så bliver godkendt skal jeg starte i lang protokol. Efter den korte mislykkedes sidst mente de det var bedst. Jeg gruer for den lange. Jeg ved det er tåbeligt, men jeg vil tusind gange hellere stikke mig selv end jeg vil tage noget op i min næse! Og den dersens lange protokol kan da kun tages med næsespray ik? Før mit liv i behandling anede jeg ikke at jeg havde en "næse"-fobi. Jeg har bare altid undgået alt hvad der hed næsespray og aldrig set det som et problem. Jeg får nemt næseblod og frygter for om det bliver en af de grumme bivirkninger jeg skal opleve.
Og så frygter jeg at forsøget ikke bliver til noget. At jeg endnu engang må gå med uforrettet sag. At jeg endnu engang skal opleve skuffelsen og smerten.

Men hvis nu.
Tænk nu hvis.
Jeg får tårer i øjnene bare ved tanken. Tænk hvis det bliver min tur nu. Hvis min sommer skal gå med kvalme, mit efterår med stor mave og min vinter som mor. Tænk hvis min blog endelig kunne blive fyldt med sødmefyldte beretninger om reelle forventninger.

Der er vist ingen fare for at jeg ikke kommer i håbe-humør inden på onsdag. Bed for mig!

9 Comments:

Signe og Jan said...

Jeg krydser alt hvad jeg kan søde Puk.

Anonym said...

Kære Puk

Det er ikke fair at du skal have det så svært. Jeg ville ønske at jeg kunne gøre noget for at det vil lykkes for dig at blive mor. Hvis mine bønner kan gøre noget til det, så vil jeg bede for dig og hvis det hjælper at sende flere, så vil jeg sende tusindvis.
Det skal lykkes!
kærlig hilsen Evi

Frøkenhat said...

En bøn er sendt af sted herfra!

Og du har ret - når det lykkes, så er det fuldstændig ligegyldigt, hvad du har måttet igennem først. Så glemmer du alt om sprøjter og behandling. Det bliver godt for dig.

I øvrigt har det altid undret mig, at sygehuset ikke yder bedre hjælp til vægttab. Når det nu er så vigtigt, og når de nu selv gør så meget opmærksom på det - hvorfor får man så ikke tilbud om diætist, støttegruppe eller hvad ved jeg. Det er da mærkeligt, synes jeg. Nå, det var bare en tanke...

Amor said...

lad endelig håbehumøret blomstre om kap med forårshumøret!

Det klæder dig så godt! og så opdager de aldrig det lille overflødige kilo!

Anonym said...

Du r med i mine aftenbønner.....

Mira said...

Krydser også for at din skanning er perfekt på onsdag.

Det med at glemme hvorfor man gør alt det her har jeg også lidt tendens til. Da jeg var til startskanningen på denne omgang og de opdagede den mulige fejl de havde lavet i planlægningen sagde jeg; "nå men så må vi jo huske at lave om på det til næste gang" Hvortil lægen svarede; "jamen der skal jo helst ikke være nogen næste gang". Og så var det jeg tænkte,; nå nej det har hun da ret i. Men efterhånden er det blevet en hel vane at skulle ud på sygehuset en gang i mellem, så meget at jeg ind imellem glemmer hvorfor jeg gør det.

Jeg frygtede også lidt for næsesprayen, men det er ikke så slemt igen. Det eneste jeg har mærket til den var hovedpine den dag jeg startede på den. Håber ikke det bliver slemt for dig.

Anonym said...

Søde Puk'en...
Jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige. Vi skal jo gå tur med barnevognene sammen. Så nu skal det bare lykkes....
Din Søs

QVINDEN said...

Jeg krydser alt hvad krydses kan. I aften er der også blevet lagt planer for vores videre behandling. Jeg står også med vægtproblemet ... og eftersom det (når vi går i gang) bliver mit første IVF forsøg, er jeg lidt nysgerrig efter, hvilken vægt de har villet acceptere .. jeg har nemlig fået bildt mig selv ind, at de er så super-strenge, at jeg skal vente hundrede år før vægttabet er en realitet og behandlingen kan begynde ... Når det er sagt - jeg er tilbudt en diætist. Men .. i det offentlige vil det sige en halv times samtale med en diætist hver anden måned. Det rykker ikke særlig meget - og på mit sygehus er det en mand, som dybest set ikke forholder sig til, hvorfor det er vigtigt for mig, at smide vægt. UPS... der spammede jeg dit kommentarfelt med alt for mange linjer...
Jeg hepper på dig! :-)

Anonym said...

Hej Puk

Man kan godt tage nedreguleringen som injektioner, så hvis du hellere vil det end næsesprayen, så tal med lægen om det.

Mvh. LHM