18. marts 2007

Glad v. 3.3

Jeg er jo også glad fordi Signe for et par dage siden spurgte mig til råds angående køb af camera. Det er jo den perfekte undskyldning for mig selv til at bruge et par timer på at se på cameraer...
Signe havde nævnt 3 mulige cameraer - og som man kan se her er der ikke mange forskelle på de tre cameraer - og dog!
For det første er mit personlige favorit-camera på listen! Jeg ønsker mig inderligt et nyt Canon camera. Og netop eos 400 D er alt for lækker!
Men altså Signe; Den væsentligste forskel på de tre cameraer er antallet af pixels. Jeg plejer at sige at med 8 mill. pixels vil langt de fleste mennesker aldrig opleve at have behov for mere. Billeder med 8 mill. vil kunne forstørres meget uden at kvaliteten forringes. (De fleste af mine billeder er taget med 4 mill - og de kan sagtens ses på fuld skærm uden at blive grimme).
Så med det sagt ville jeg anbefale Canon. Men den er jo også stadig lidt dyrere end de andre, tror jeg, selvom jeg ikke har tjekket danske priser for nyligt.
Bortset fra pixel er der minimale forskelle. Jeg synes at Canons forholdsvis nye 9 pkts autofokus er ret godt, det giver en fin dybde i billedet - og sjældent uskarpe billeder selvom man bare skyder et hurtigt auto-fokus-shot.
Men jeg er jo altså også Canon-fan. Og kender faktisk ikke hverken Nikon eller Pentax særligt godt. De fleste jeg kender er som mig selv Canon-folk!
Det vigtigste i cameraet er naturligvis linsen - og alle tre firmaer har lavet rigtigt gode linser i mange mange år, så der kan du ikke gå galt i byen.
Den sidste ting jeg vil sige; Hold cameraet i hånden inden du køber. Ligger det som det skal, passer størrelsen til din hånd, er vægten tilpas, er der ligevægt selvom du holder med en hånd, er der plads til at holde med to hænder osv osv. I bund og grund tror jeg det er en af hovedårsagerne til at folk får favoritter; at den fornemmelsen man har i hånden er smadder vigtig - og man derfor ikke har lyst at skifte den ud.

Og så den allersidste ting; Hvis du køber et Canon kan jeg nok blive nødt til at komme forbi og se og røre - for der går lang lang tid før jeg selv får råd ;)
God fornøjelse Signe - og så håber jeg da at det var bare nogenlunde interessant læsning for jer andre også...

PS: Signe for en helt anden type mulighed, som også ser lidt lækker ud, se her!

2 Comments:

Signe og Jan said...

Tak for hjælpen søde Puk, det er svært, men jeg hælder også til Canon (godt hjulpet af dig), fordi det på en eller anden måde bare er indbergrebet af kvalitet og fotofølelse. Og ja det er lidt dyrere, men jeg har besluttet mig for at flotte mig og se bort fra prisfaktoren denne gang. Det er en gave jeg har villet give mig selv længe, og jeg vil bruge en masse overarbejdsbetaling på det.

Signe og Jan said...

så er kameraet bestilt. Jeg har fri indtil efter påske, håber kameratet kommer hurtigt, og så skal der edderhylemig fotograferes. Glæder mig!