20. oktober 2006

Bog meme

Jeg har jo for længe siden truet med en meme. Og efter en grundig research af diverse blogs fra den ganske verden er valget faldet på en oplagt: En bog meme.
Hvem har ikke lyst at mindes forskellige læseoplevelser? Og hvem har ikke lyst at lade sig inspirere af andres læseoplevelser? Win-win situation.
Here goes:

En bog der ændrede dit liv:
Cæcilie Lassen: "Simone". Altså ændrede mit liv er måske lige drastisk nok. Men den ændrede nok min måde at se på bøger på, den åbnede genren af historiske romaner for mig. Og den gjorde det mens jeg var ung og letpåvirkelig - og har helt sikkert været med til at skabe min interesse for historie. Og den interesse påvirker bestemt mit liv, så det er vel det nærmeste jeg kommer en bog der har ændret mit liv...

En bog du har læst mere end en gang:
Samtlige Harry Potter! Dels fordi de er så skønne og fulde af fine detaljer som man glemmer fra gang til gang. Og dels fordi jeg faktisk i sin tid på seminariet lavede en opgave om den gode Harry.

En bog du ville have med dig på en øde ø:
John Irving: "Indtil jeg finder dig". Jeg har ikke læst den endnu, men Hr. Irving plejer at skrive læseværdigt - også til genlæs. Og så er den tyk, tyk, tyk - og det er da bestemt en fordel hvis jeg skal være på den der øde ø længe. Med kun en bog. GYS!

En bog der fik dig til at grine:
Anita Notaro: "The www club". Fordi WWW står for "women watching weight" og den er fuld af tragikomiske beskrivelser af dumme undskyldninger i forbindelse med manglende vægttab! Generelt griner jeg en del når jeg læser kategorien chick-lit.

En bog der fik dig til at græde:
Jonathan Safran Foer: "Ekstremt højt og utroligt tæt på". Fordi bøger der handler om børn der kæmper altid rører mig. Og børn der kæmper for at forstå de voksnes verden rører mig især. Og denne bog skildrer det hele så godt at den burde have haft sin egen post da jeg læste den i forsommeren.

En bog du ville ønske aldrig var blevet skrevet:
Rich Shapero: "Wild animus". Bare fordi det er en ualmindelig dårlig bog, både hvad angår handling (en mand der gerne vil leve som en vild gedebuk!) og sprogligt. Der er masser af bøger jeg ikke har læst fordi jeg ikke mente de burde være skrevet, ex politiske bøger. Men denne bog har jeg faktisk læst fra ende til anden. Men kun fordi jeg af princip læser ting som folk forærer mig. Ellers havde jeg skisme givet op undervejs...

En bog du læser lige nu:
Alexander McCall Smith: ”Damernes detektivbureau nr.1”. Jeg er i den grad kun lige startet, men jeg har længe glædet mig til den. Uden konkret at kunne huske hvor, hvornår og hvem har jeg en fornemmelse af at have hørt mange gode ting om den. Og så er der mange flere i samme serie hvis det skulle vise sig at være en succes!

En bog du har planer om at læse:
Amy Tan: ”At redde fisk fra at drukne”. Hun er en af mine absolut yndlings forfattere og jeg er endnu aldrig gået galt i byen med hende.




Jeg inviterer alle til at være med! Skriv i kommentaren eller på din egen blog – og hvis du vælger det sidste så læg lige et link i en kommentar ;)
God fornøjelse!

5 Comments:

soesterlystig said...

"Indtil jeg finder dig" er ROCKERGOD... Jeg havde den med på sommerferie og den forlod ikke mine hænder, før jeg var færdig! Jeg har lige læst "Signe" af Lars Johansson - kan anbefales!

Signe og Jan said...

well here goes:

En bog der ændrede mit liv: store ord, men en bog der i hvert fald har betyder meget for mig: Bret Easton Ellis: American Psycho -fordi jeg blev totalt optaget af dens ætsende samfundssatire og af, at den blev så misforstået. Jeg endte med at inddrage den i mit speciale om det postmoderne samfund og sindelag i USA.
En bog jeg har læst flere gange:
hmmm American psycho og Under nul begge af Bret Easton Ellis.
En bog jeg ville tage med på en øde ø: Ringenes Herre samlet.
En bog der fik mig til at grine: Douglas Coopland: Shampoo Planet. Morsom og præcis på ungdom i 80érnes Canada.
Græde: well tæt på i hvert fald; Jose Saramago: Blindness. fandme en barsk og mørk men også gribende og vigtig bog om, hvordan samfundet og menneskene går op i limningen, når det udsættes for ekstremt pres. En smitsom blindhedsepdimi sætter civilisationen ud af spil.Puh mentale bank til læseren men også en stor oplevelse.
En bog der aldrig skulle være skrevet: Glamorama, Bret Easton Ellis. En værre gang paranoid rod. Øv en skuffelse.
En bog jeg læser lige nu: Øhhh ingen - for dårligt.
Planlægger til gengæld af læse bag sløret af Rushi Rashid. Læste hende første: et løft at sløret, som giver et godt indblik i hvorfor integration er så svært - ikke mindst for kvinderne.

Anonym said...

En bog der ændrede mit liv:Store ord, men det må næsten være "Tugt og utugt i mellemtiden" af Svend Aage Madsen. Den gjorde i hvert fald et stort indtryk.

En bog jeg har læst flere gange: Uha, jeg læser næsten alle gode bøger flere gange, men den jeg har læst flest gange er nok Ringenes Herre.

Med på en øde ø: En E-bog med uendelig down-laan.

En bog der fik mig til at grine: "Doppler" af Erlend Loe. Fantastisk.

En bog der fik mig til at græde: Nok sværere at liste en bog, der ikke fik mig til at græde. "The strange incident of the dog in the nighttime" - rørende lille bog om en autistisk dreng.

En bog der aldrig skulle være skrevet: Smukke biler efter krigen af Lars Frost. Jeg bliver ved med at gribe fat i den i bogreolen, fordi den har et utroligt fedt omslag og en fed titel, men hold da op hvor er den ulidelig, kommer nok aldrig længere end et par sider ind i den.

Læser lige nu: Cavalier og clay.

Frøkenhat said...

En bog der ændrede mit liv:
Ændret mit liv er jo nok et voldsomt udtryk, men Karen Blixens ”Den afrikanske farm” gjorde et stort indtryk, da jeg læste den for en del år siden. Og efterfølgende har jeg begejstret pløjet mig gennem hendes øvrige forfatterskab og bøger om hende. Tror det er en kombineret fascination af hendes evner og hendes personlighed, der trigger mig.

En bog jeg har læst mere end en gang:
Johannes V. jensens ”Kongens fald” – fordi jeg håber engang at komme til at forstå, hvorfor folk er så ualmindeligt begejstrede for den…

En bog jeg ville have med dig på en øde ø:
En ”gør det selv” bog, så jeg kunne bygge mig selv en hytte, lære at tænde bål med to træpinde og fange en fisk.

En bog der fik mig til at grine:
Jeg er jo en tøs – så Bridget Jones er den første, jeg kommer i tanker om i grinekategorien…

En bog der fik mig til at græde:
Marianne Fredrikssons ”Anna, Hanna og Johanna”, fordi den satte nogle af mine egne familieforhold i et andet perspektiv og lærte mig lidt om de ting, der går i arv fra mor til datter gennem generationer.

En bog jeg ville ønske aldrig var blevet skrevet:
Dansk Folkepartis ideologi (tæller det?)

En bog jeg læser lige nu:
”De fantastiske fire” – Om Ritt, Nyrup, Lykketoft og Auken. Mest fordi jeg synes, det er en spændende historie om fire personer, der har haft stor betydning på en periode af dansk politik og historie (på godt og ondt).

En bog jeg har planer om at læse:
Overvejer kraftigt at anskaffe ”Pakidanerdialogerne” af Mette Bom og Shabana Motlani

Anonym said...

Uha - den der the WWW club må jeg til at få fingene i. Go fornøjelse med John Irwing. Den er go.

Hilsen
Pernille