27. april 2005

Debat i Folketinget.

Alene fordi mit net var nede hele eftermiddagen så jeg tv. Jeg ville egentlig skrive en post om hvor træls det er at være ganske alvorligt forårsforkølet. Men nu endte jeg i stedet på DR2, deres direkte sending fra folketinget, første behandling af forslag om ligestilling i forhold til loven om kunstig befrugtning.
Jeg skal da lige mene at feber-tågerne lettede, for det var da interessant snak. Tågerne lettede desværre ikke helt for Lars Lykke Rasmussen, han nægtede at komme med en klar udmelding om hvor venstre står. Men klare udmeldinger kom der da så fra Birte Skaarup og Helle Sjelle. Pyha, jeg blev da så vred at jeg spruttede - og det helt bogstaveligt! Mage til snævertsynethed skal man da lede længe efter. Eller, nej, der må jo sidde nogen et sted der stemmer på dem, så jeg leder nok bare ikke de rigtige steder.
Kamal Qureshi derimod. Han er sgu skarp. Jeg kunne da slet ikke undgå at blive lidt smålun på manden, eller i hvert tilfælde på holdningerne. Han holdt sig skarp og lige til sagen. Birte Skaarup blev helt blå i hovedet af raseri fordi Kamal kaldte Dansk Folkepartis holdning til familier for gammeldags. Åhh det var skønt.
Jeg har før skrevet - et eller andet sted i cyberspace, husker ikke helt hvor - at jeg er uklar om min egen principielle holdning. Det er også rigtigt på en del punkter. Men der er en ting jeg ikke er uklar på; det kan ikke være rigtigt at jeg som enlig ikke kan blive undersøgt for HVORFOR jeg har svært ved at blive gravid. Men det kan jeg faktisk ikke. For de undersøgelser laver man kun med henblik på at behandle for barnløshed, og det må jeg som bekendt ikke blive, altså behandlet. Jeg kunne altså forsætte hos Nina Stork så længe økonomien rakte - og med hjemmeinseminationer så længe psyken rakte - uden nogensinde at finde ud af om det overhovedet er fysisk muligt for mig at blive gravid. Hvad nu hvis kræftsygdommen allerede for mere end 15 år siden permanent har ødelagt mine æg. De deler sig ikke, de har for hård skal, de kan ikke sætte sig fast i livmoderen - hvad ved jeg.
Hvis jeg nogensinde skal kunne forlige mig med barnløshed så må jeg have undersøgt alle muligheder. Jeg må om ikke andet så have en lægelig vurdering.
Jeg glæder mig til at følge den fortsatte debat. Jeg tror desværre denne sag kunne ende i en klassisk for vores nuværende regering - Venstre ender med at give efter for Konservative og DF. Så jeg forventer at loven der fremlægges i oktober ikke bringer mig flere muligheder. Indtil da vil jeg så fortsat undersøge mine egne muligheder. Men ihh, der er altså langt til Spanien, Rikke!

PS: Bemærk at jeg har brugt sygedagen til at lære at lave links i min post ;)

3 Comments:

soesterlystig said...

Jeg har en bekendt, der lige nu er så gravid, at hun kan føde når som helst. Hun var en af de uheldige, der gik i for tidlig overgangsalder. Gæt hvor hun fik sit guldæg - Spanien... der er håb derude PUK. Alt det andet er jeg helt enig med dig i og hende der Helle Sjelle... hun er da en joke ligemeget hvad. Var det ikke hende der ville tage imod penge underbordet til sin valgkampagne... tsk.. ingen respekt her. DF gider jeg ikke beskæftige mig med af åbenlyse årsager:-)
Søs

Anonym said...

Hmm. Jeg synes ellers at det hele så meget mere klart ud, da jeg læste om det i avisen.

Og Spanien, tja, to timer med en flyver fra København til Barcelona. Mne jeg skal da ikke presse dig :-)

Amocca said...

Som rikke gider jeg slet ikke at anerkende at DF er et parti... de er til grin - og det er direkte pinligt at de sidder hvor de sidder....

Nå, men jeg er bange for at du har ret i, at loven nok ikke bliver ændret - for konservative har jo meldt kraftigt ud hvad de mener (og dette gælder jo osgå deres yngre medlemmer som fx den forbaskede charlotte dyremose)...

Det er en skam... åååårh jeg kan blive så arrig hver gang jeg tænker på debatten - undskyld Puk...

Amocca