16. april 2005

En moderne svinedreng!

Med stor fare for at opgive min anonymitet offentliggør jeg her et stykke jeg har skrevet - og instrueret nogle børn i. Hvis du skulle genkende stykket så... Ja så ved du hvem jeg er og så er jeg på spanden! Pyha jeg får helt sved på panden. Og hvorfor er det egentligt at den anonymitet er så vigtig? Mnh... Det må jeg tænke over til en anden post. Her er Svinedrengen:

1
Fortæller: Der var engang en kendt pop-stjerne, der kaldte sig Bertram. Han havde haft masser af succes og masser af store hit-sange. Han havde tjent en masse penge og rejst rundt i hele verden. Men han havde et problem; Han var forfærdeligt ensom. Han havde lyst til at blive gift og få sig nogle børn – og det måtte gerne være snart. Problemet var at alle de piger der var forelskede i ham bare ville have ham fordi han var berømt. En dag sad Bertram og så fjernsyn, og her begynder vores historie…

(Bertram sidder og kigger på tv, han har en fjernbetjening og skifter hele tiden kanal)

Bertram: Åhh altid det samme lort… Jeg gider ikke høre om alle de menneskers liv. Hvorfor sender tv altid så mange reality-programmer? Hvad er der sjovt ved at se folk på en ø? Og hvorfor vil de gerne være med i de programmer? De skulle bare lige vide hvor ensomt det er at være kendt.

(Han skifter kanal igen – og vi hører først Suzettes kendings melodi, så jubler publikum og så høres Suzettes stemme fra fjernsynet)

Suzette: Hej alle sammen! (mere jubel) nej, nu må i altså stoppe (fniser) Velkommen til mit skønne program, ”Suzette’s ærlige hjørne” i aften skal vi snakke om hvor forfærdeligt det er at børnene i Afrika sulter.
Bertram: (han stirrer på skærmen) Åhh hvor er hun smuk. Og så klog, hvor er det dejligt hun vil snakke om noget vigtigt. Jeg tror sørme jeg er forelsket. Jeg må straks sende hende en gave og invitere hende ud. Men hvad skal jeg finde på? Det skal være noget ægte, noget smukt, hun skal vide at jeg er en sød fyr. Det smukke rosentræ på min kære faders grav, det blomstrer lige nu – jeg vil sende hende en rose. Og sammen med den skal hun få en nattergal der synger så smukt så man næsten ikke kan tro det. Ja, det var en god ide – jeg må straks i gang
(Bertram løber ud)

2
Fortæller: Der var engang en helt almindelig pige der hed Susanne, hun levede et helt almindeligt liv – ærligt talt var det et ret kedeligt liv. Men så en dag kom hun med i et tv-program – og pludselig blev hun en kendt person. Hun ændrede sit lidt kedelig navn, så nu hedder hun Suzette. Hun har fået sit eget talkshow og er mægtig populær. Hun er især kendt fordi hun altid laver en sjov lille dans når hun er i tv.
Suzette ved ikke at Bertram har forelsket sig i hende, faktisk har hun aldrig hørt om ham – hun har haft alt for travlt med sin egen karriere. Men lad os nu se hvad hun siger når de fine gaver fra Bertram ankommer…

(Suzette sidder i et sminkerum, hendes fire veninder er der også.)
Ven1: Ajj, det var altså bare et godt show i aften Suzette
Ven2: Ja, det var helt vildt fedt
Ven3: Måske er det det bedste du har lavet nogensinde!
Ven4: Måske kan du vinde en pris for det!
Suzette: Ja det kan da godt være. Jeg er jo god. Men jeg er altså også bare træt af altid at skulle snakke om alle mulige dumme alvorlige emner – hvorfor må jeg ikke snakke noget mere om de ting jeg synes er sjove – i ved mode og shopping og sådan?
Ven1: Ja det er også synd for dig.
Ven2+3+4: ja det er rigtigt synd
(Det banker på døren)

Suzette: Rend lige ud og se hvad der sker
(ven1 rejser sig og kommer straks ind med de fint indpakkede gaver, Suzette ser glad og spændt ud)

Suzette: Åh jeg håber altså det er noget godt, måske en smart lille mp3-afspiller?
(hun pakker rosen ud – og ser straks skuffet ud)

ven1: Åh hvor er den smuk
ven2: Det smukkeste jeg længe har set
ven3: Det er altså bare så romantisk det her
ven4: Det må være fra en der er meget forelsket i dig Suzette.
Suzette: Åh hvor er i dumme at høre på – en åndssvag rose. Den visner jo alligevel lige om lidt – Den er garanteret fra en åndssvag blomsterhandler – hvem tror han han er.
Ven1: Ja øv hvor dumt
Ven2: Sikke en dårlig gave
Ven3: Dumme blomsterhandler.
Ven4: Måske er der noget bedre i den anden pakke?

(Suzette pakker nattergalen ud – den synger straks)

Ven1: Åh hvor er det fantastisk
Ven2: Det er helt mageløst.
Ven3: Og smadder romantisk
Ven4: jeg kunne høre på den i timevis.
Suzette: Fy og føj – en dum lille fugl. Og så er den endda levende. Jeg har da slet ikke tid til at passe sådan en fugl – og så lugter den sikkert også. Jeg ville meget hellere have en mp3-afspiller.
Ven1: Ja øv hvor dumt
Ven2: Pyh den lugter allerede
Ven3: Mp3 musik er meget bedre.
Ven4: Hvor er det synd for dig Suzette.
Suzette: Tag den fugl væk herfra – jeg er ligeglad hvad du gør med den – steg den, kog den, brænd den – bare få det kræ væk herfra!

(ven2 tager fuglen ud)

3
Fortæller: Bertram hører at Suzette har smidt hans gaver ud, men han er stadig helt vildt forelsket i hende. Og da han i avisen ser at Suzette søger en alt-muligt-mand til sit hus beslutter han sig for at søge jobbet.


(Bertram går hen til Suzettes hus klædt i laset og beskidt tøj. Han ringer på døren og veninde 2 åbner.)

Ven 2: Hvad vil du her?
Bertram: Jeg søger et job. Jeg så i avisen at I søger en alt-muligt-mand – er det ikke rigtigt?
Ven 2: (fniser) Jo det er rigtigt nok – hvad kan du?
Bertram: Jeg kan alt muligt – alt hvad en alt-muligt-mand skal kunne!
Ven2: Nå men så kan du jo godt få jobbet! Der er masser af værktøj derinde i skuret, her er nøglen.
Ven 3: (er kommet ind) Hvem er du? Og hvad laver du her? (til ven 2) Du ved godt at Suzette ikke gider have alle de beundrere hængende.
Ven 2: Jeg ved det. Han er bare vores dumme nye alt-muligt-mand.
Ven 3: Nå men hvad hedder du så?
Bertram: I kan bare kalde mig Bertram.

(Veninderne fniser)

Bertram: Gør det noget hvis jeg sover i skuret?
Ven2: Hvad!
Ven3: Hvis du virkelig gerne vil sove med gammelt skrammel og store mus – så gør du bare det. Og se så at komme i gang med arbejdet!

(ven 2 og 3 skrider – smækker med døren)
(Bertram begynder at feje gaden)

4

Fortæller: Bertram arbejdede hårdt hele dagen, som alt muligt mand var der jo alle mulige ting han skulle lave. Men han fik også tid til lidt sjov, han lavede en lille taske som også kunne spille en lille melodi, så det var bestemt ikke nogen helt almindelig taske…
(Bertram sidder foran sit skur og arbejder med tasken. Suzette kommer hen til ham, sammen med alle veninderne.)

Veninde1: Gud se der er han.
Veninde2: Ja, hvad sagde jeg, ser han ikke bare sød ud?
Veninde3: Tror i han er den romantiske type? (alle fniser)
Veninde4: Hvad er det han sidder og laver?
Suzette: Er han ikke lidt primitiv? Men det ser da ud til at han er fiks på fingrene – smut lige hen og spørg ham hvad det er han laver?

(Veninde1 og 3 går hen til Bertram)

Ven3: Hvad laver du?
Bertram: Jeg har lavet en taske, men det er ikke en helt almindelig taske…
Ven1: Den ser da ellers helt normal ud.
Bertram: jamen det er den ikke.
Ven1: Hvorfor er den ikke almindelig?
Bertram: Hvis man går hen af gaden med den på kan man se om de folk man møder kan lide en eller ej. Og så kan den også spille en melodi.
Ven1: Det er da løgn!
Bertram: Hør selv! (han trykker på tasken og melodien spiller)
Ven1: Hør det er da Suzettes yndlingssang!
Ven3: Ej det er da bare for romantisk! Lad os straks fortælle hende det hele

(De går tilbage til Suzette. Snakker lidt og vender tilbage til Bertram.)

Ven3: Suzette vil gerne vide hvad den koster, den der taske?
Bertram: Den er ikke til salg for penge.
Ven3: Hvad?
Ven1: Jo kom nu, sig nu hvad den koster.
Bertram: Denne taske er kun til salg for 10 kys af Suzette!
Ven1+3: Nej, det går hun aldrig med til!
Bertram: Så beholder jeg bare tasken.

Ven1+3 går tilbage. Man ser de snakker og hører så:
Suzette: Hvad? Er han helt gal?
(Bertram hører det og trykker på knappen så melodien spiller. Suzette kommer helt automatisk til at danse lidt.)
Suzette: Okay, men i må sørge for at ingen ser os.

(De går alle hen til Bertram.)

5

Ven1: Er det ikke snart min tur, Suzette?
Sus: Okay, her, men jeg skal altså have den igen bagefter!
Ven 1: Nej se lige ham der… (de fniser alle sammen) Han er helt vild med dig Suzette.
Sus: Ham! Sådan en grim fyr – han kommer ALDRIG i nærheden af mig.
Ven2: Nej det er rigtigt Suzette, du skal bare have den smukkeste mand nogensinde.
Ven1+3+4: Jah du skal altså Suzette!
Suzette: Ja det skal jeg. (hun laver sin lille dans)
Ven3: Må jeg låne tasken nu?
Ven2: Nej nu må det da være min tur ikke Suzette?
Ven4: helt ærligt, jeg har kun haft den aller højst 1 minut i alt!
Ven1: Åh ja, det er jo løgn. Er det ikke også løgn Suzette?
Suzette: Nej nu er i altså for barnlige, jeg tager den!

(De går ud mens veninderne diskuterer videre.)

6

Fortæller: Dagen efter er Bertram igen i gang, han arbejder hårdt med alt muligt, det er ikke nemt at være alt muligt mand. Ved aftenstide sidder han igen og bikser med noget. Og så kommer Suzette og veninderne forbi. Den nysgerrige Suzette sender straks veninderne hen for at snakke med Bertram.

Veninde1 og 4 går hen til Bertram
Ven1: Hvad laver du?
Bertram: Jeg har lavet en halskæde, men det er ikke en helt almindelig halskæde…
Ven4: Den ser da ellers helt normal ud.
Bertram: jamen det er den ikke. Den kan nemlig afsløre hemmeligheder!
Ven1: åh ja, det er da løgn!
Bertram: tro hvad du vil!
Ven4: Hvordan kan den det der med hemmeligheder?
Bertram: Den der har den på kan gætte alle andres hemmeligheder!
Ven1+4:wauw, fedt!

De går tilbage til Suzette.
Suzette: Nå hvad laver han så?
Ven1: det er en halskæde!
Suzette: Nå ikke andet, han er da ikke særligt genial så…
Ven4: jo jo det er helt genialt, for den kan afsløre hemmeligheder.
Suzette: Hvordan det?
Ven1: den der har den på kan gætte alle andres hemmeligheder!
Ven2+3+4: Wauw, hvor fedt.
Suzette: Den må jeg straks eje, jeg elsker jo hemmeligheder, især hvis det ikke er mine egne! Spørg ham hvad han skal have for den.
Ven1+4 går hen til Bertram, de snakker lidt sammen. Veninderne kommer tilbage – ser bange ud.

Suzette: Hvad sagde han så?
Ven1: Du siger det.
Ven4: Nej du siger det.
Ven1: Nej jeg vil ej, det gør du.
Suzette: Hold dog op, sig det så.
Ven4: Okay… Han vil have hundrede kys af dig.
Suzette: Han må jo være gal. Aldrig i livet. Sig til ham at han kan få ti kys af mig ligesom i går – resten må I give ham.
Ven1+2+3+4: Hvad os, nej… vi vil slet ikke…
Suzette: Nu er det nok! Hvis jeg kan kysse han kan I også – og smut så hen og aftal det med ham!

(Ven4 løber hen til Bertram men er snart tilbage.)

Ven4: Det går altså ikke… Han vil kun have kyssene af dig.
Ven3: Det er da romantisk…
Ven1: Han er god nok Suzette, gør det bare.
Ven2: Vi skygger så ingen ser det.
Suzette: Ja gu gør i så, tænk hvis der var nogen der opdagede det her. Mig som kan få en hvilken som helst mand jeg vil have.
(De går alle hen til Bertram.)

7


(Journalisten opdager Suzette der står og kysser Bertram.)

Journalisten: Hvad er det der sker derovre? Det ser da spændende ud. En journalist må altid være på vagt. Tænk om jeg kunne gøre et scoop.
(Hun lister sig nærmere)

Journalisten: Det er jo Suzette, wauw – det her er min store chance. Hvad laver hun? Hvem er det dog hun kysser?
Veninderne: 83, 84, 85, 86, 87, 88…
(Hun tager en masse billeder)

Journalisten: Er det ikke Bertram, den store popstjerne. Gad nok vide hvorfor de står her og kysser… Jeg må straks tilbage til kontoret og tænke mere over det her. Vildt!

(journalisten lister sig væk, ingen har set hende.)

8
Fortæller: Journalisten tænker et par dage over hvad hun skal gøre med de spændende billeder hun har taget. Hun beslutter sig for at afsløre Suzette i et stort tv-program. Hun har inviteret nogle gæster – og Suzette er der også – men hun ved ikke at hun skal afsløres. Hun sidder ude bagved med bind for øjnene og store høretelefoner på. Lad os så se hvad der sker…

(Journalisten sidder og snakker med veninderne)

Journalist: I er jo dem der har kendt Suzette i længst tid, hvordan er hun egentligt i virkeligheden?
Ven1: Hun er bare den bedste
Ven2: Hun er altid med på moden
Ven3: Hun er som et romantisk eventyr
Ven4: Hun er altså også ret klog.
Journalist: Jeg kan høre at i alle er meget glade for jeres veninde Suzette. Kender i ham her?

(Bertram kommer ind)

Ven1: Det er alt-mulig-manden
Ven2: Han kan alt muligt
Ven3: Og han er smadder romantisk
Ven4: Og alt muligt andet

Journalist: Bertram, velkommen hertil!
Bertram: Tak, jeg er glad for at være her
Journalist: Du har jo for nyligt været forelsket i Suzette! Men det er du ikke mere?
Bertram: Det er rigtigt. Jeg synes først hun var mægtigt sød og god, men nu ved jeg desværre at hun er falsk og overfladisk. Ikke et særligt rart menneske!
Journalist: Jamen dog. Jeg ved jo at du er sur på Suzette fordi hun ikke vil have fine ægte ting ved dig.
Bertram: Ja. Og da jeg så havde nogle ting der kunne være onde mod andre mennesker så ville hun pludseligt gøre alt for at få dem.
Journalist: Alt? Mener du virkeligt alt?
Bertram: Ja ALT.
Journalist: Vidste Suzette at du er den kendte pop-stjerne Bertram?
(Ven1+2+3+4 ser meget overraskede ud!)
Bertram: Nej hun havde ingen anelse.

Ven1: Jeg havde godt på fornemmelsen at du var noget helt specielt.
Ven2:Du kan alt muligt og så kan du også synge!
Ven3: Synger du mest sange om romantisk kærlighed?
Ven4: Du er bare helt fantastiks!

Journalisten: Jeg tror det er på tide vi får Suzette frem – Velkommen Suzette!
(Suzette kommer ind og danser straks sin dans – ingen jubler!)

Journalisten: Hej Suzette, velkommen. Vi har siddet her og snakket lidt. Der er bare et spørgsmål jeg gerne vil stille dig – har du fået en ny kæreste?
Suzette: Nej da, slet ikke. Men du kan tro der er mange der er forelskede i mig!
Journalisten: Hvad er så det her? (Viser billedet frem)
Suzette: Hvor har du det fra (hun er meget overrasket og bange)

Bertram: Du ville ikke have mig da jeg sendte dig de smukkeste gaver, jeg som er så ærlig. Men du ville gerne kysse en alt-muligt-mand bare for at få fingre i nogle ting så du kunne sladre om andre mennesker. Føj hvor er du overfladisk.

Ven1: Du har været rigtigt streng.
Ven2: Og så dit åndssvage navn – du hedder altså Susanne! Tag dig dog sammen!
Ven3: Du kommer aldrig til at opleve ægte romantik når du er så dum.
Ven4: Du kan altså ikke være bekendt at være så ond mod andre mennesker.
Ven1+2+3+4: Vi hader dig!

(Suzette løber grædende og skrigende ud.)

Journalist: Lad os så høre Bertram synge!
(Bertram synger sig store hit mens ven1+2+3+4 kigger beundrende på og publikum jubler!)

SLUT

1 Comment:

Amocca said...

hehe ja jeg ved stadig ikke hvem du er... men jeg synes det var en sød omskrivning

Amocca