31. maj 2006

Bambi-sitter!

I søndags brød jeg grædende sammen fordi jeg ikke kunne få startet min græsslåmaskine. Jeg syntes det i den grad var beviset på min uduelighed som mennesker og jeg græd længe. Bagefter var jeg egentligt ikke så meget i tvivl om at gråden måske mere handlede om den forestående operation end om noget frygteligt langt græs.

I går kom så forklaringen på hvorfor jeg ikke skulle slå græsset.
I går morges ganske tidligt så jeg et rådyr i min have. Ikke noget usædvaneligt syn, men altid dejligt.
Det ekstra skønne ved denne var at den var mor til en lille lille bitte unge. Så lille at ungen kun lige knap stak op gennem græsset! Moderen kiggede sig godt omkring - og min have bestod prøven, i hvert tilfælde besluttede mores sig for at efterlade sit allemest dyerebare, nemlig ungen, i min varetægt!
Længe sad jeg og kiggede ud på græsset for at se når ungen skulle hentes - og måtte til sidst indrømme over for mig selv at den nok var smuttet væk uden jeg havde set den. Men nej!
Jeg listede ud og fandt den godt gemt i græsset - ikke mere end en tallerken-stor plads fyldte den i græsset. Så lille smuk og fin at det var helt rørende.
Dette gentog sig faktisk flere gange i formiddagens løb - jeg måtte flere gange ud og se om det virkeligt kunne passe at moren stadig ikke havde hentet sin skønne lille. Hver gang lå den der stadigt...
Endeligt ved 15 tiden var der afhentning... Men først havde jeg den fornøjelse at se en lille unge die ved sin mor, godt gemt af græsset og den lille kunne kun lige nå op til patterne. Endnu mere rørende.
Og så forlod de to sammen min have. Og jeg var høj at glæde over natruens undere - og håber at kunne være bambi-sitter en anden gang også ;)

Jeg kunne i weekenden også finde både en musvit-rede og en solsorte-rede tæt ved mit hus. Så selvom jeg ikke selv er leveringsdygtigt i småfolk denne sommer - ja, så får jeg da stadig masser af babyer at se ;)

PS: Ja det var altså det jeg betegnede som spændende nyt - det var SÅ stort for mig at opleve...

PPS: Der kan klikkes på billederne for at se dem større - og de uskarpe af dem er taget gennem en ikke helt nypudset rude - og så bliver de altså ikke bedre, genskin og alting ;)

4 Comments:

Snowie said...

Kære PUK

Tak fordi du ville dele den dejlige oplevelse med os - både i dejlige ord og beDÅrende billeder! Naturen er forunderlig og pragtfuld :o)

Frøkenhat said...

Tak for smilet.

Så skal græsset vist ikke klippes mere i år, hva'!

Anonym said...

Kære Puk

ÅHH!
Hvor var du bare heldig at opleve det og hurtig med kameraet også. Det er meget rørende og dejlige billeder og din beskrivelse er så smuk. Jeg kan godt forstå du syntes det var Stort!

Kærlig hilsen Evi

MariaG said...

Nåhr, lige noget for en dyreelsker som mig :0)