22. maj 2006

Et billede.

Vi har råd til velfærd, vi har IKKE råd til ulighed. To plakater pryder en skraldespand i det indre København. De har hængt der længe, er let falmede og har flossede kanter. De er et levn fra efterårets kommunalvalg.
I baggrunden står Frihedsstøtten, et historisk symbol på stavnsbåndets ophævelse, på hver mands ret til personlig og politisk frihed. Et symbol på vores stædige tro på at frihed bringer lykke.
Over skraldespanden står en ældre kvinde bøjet. Hun har en lang frakke på og et tørklæde om hovedet, alligevel ser hun ud som om hun fryser. Her midt i den spæde sol der har jaget en byge på flugt.
Hun har løftet skraldespandens låg og roder nu rundt i spandens indhold.

Det er foto der skriger på at blive taget, et billede der i det øjeblik brændes ind, og jeg tror det vil blive der længe. Og alligevel ved jeg godt; det øjeblik min egen hverdag igen får overhånd, så glemmer jeg damen, glemmer hvordan jeg bøjede hovedet og gik forbi. I sikker forvisning om at min storby-mine ville redde mig fra at hun henvendte sig til mig. Og indeni ville jeg ønske at ville komme til mig, for jeg bilder mig ind at hvis hun bad om min hjælp ville hun få den. Og nu hvor hun bare bukkede sig dybere over skraldespanden, så forbliver illusionen om min egen velvillige velgørenhed intakt.

Og fotoet blev ikke taget. Jeg gik videre sammen med mit liv. Og damens liv gik videre, uden at jeg ved det mindste om hvorfor hun stod der eller hvad hun fandt i spanden.

Jeg håber hun fandt hvad hun søgte. Men tvivler.

2 Comments:

Anonym said...

Kære Puk

Ja det ville være blevet et godt billede! Jeg forstår det har brændt sig fast på din nethinde. Denne gang tog du ikke billedet, men din beskrivelse her bringer det alligevel videre, og giver noget at tænke over!
Drømmen om lighed er en utopi, men en smuk tanke, som vi bør holde op for os selv en gang imellem, så vi ikke glemmer den, og måske kan vi dermed ændre bare lidt på verden. At være rig på bekostning af andres fattigdom er desværre et ideal, som alt for mange stræber efter.Vi må hver især gøre vores for at gøre verden til et godt sted for alle!
Tak for dit indlæg.

Kærlig hilsen Evi

Signe og Jan said...

Åhhh blev helt trist.... Kender godt dine tanker og følelser.