7. maj 2006

Ofringer

Forleden tilbragte jeg en skøn dag i Lejre Forsøgscenter.At se en masse skønne børn (mine elever) nyde historiens vingesus havde været nok. Vejret og kommentaren "Bare man kunne gå i skole her hver dag" var bare ekstra plusser.
Undervejs kom vi forbi offermosen.

Og jeg ved jo godt det er en rekonstruktion. Men alligevel standsede jeg et kort øjeblik op og gav mig selv lov at tænke om der mon her på denne plet engang i Jenralderen havde stået en kvinde som mig med et stort ønske. Om hun havde haft noget at ofre, og om ofret havde hjulpet.
På en måde kunne jeg ønske at livet var simplere; jeg ofrer noget, og hvis det ikke virker ofrer jeg noget mere. Men hvis livet var simplere var lægevidenskaben det måske også. Og så ville jeg helt sikket aldrig møde Regnbuebarnet. Om jeg så ofrede en hel hest eller ej!

0 Comments: